Pages

Thursday, November 11, 2010

kenapa kita makan menggunakan tangan

Mengikut cara Rasulullah s.a.w,  beliau akan menggaulkan lauk dan nasi dengan tangan kanannya dan  kemudian membiarkan sebentar, lalu  Rasullah saw akan mengambil  sedikit garam menggunakan jari kecilnya (yg last tu),   lalu Rasullah saw akan menghisap garam itu. Kemudian barulah Rasulullah makan nasi dan lauknya.

Mengapa?

Kerana kedua belah  tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzim,tetapi konsentrasi di tangan  kanan kurang sedikit dari  yg kiri. Ini adalah kerana  enzim yg ada di tangan kanan itu merupakan enzim yang dapat  menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first process  of digestion.

Mengapa menghisap garam?

Kerana garam adalah sumber mineral dari tanah yg diperlukan oleh badan kita. Dua  cecah garam dari jari kita itu adalah sama dgn satu liter air  mineral. Kita berasal dari tanah maka lumrahnya bahan yang asal dari bumi  (tanah) inilah yg paling berkhasiat untuk kita.

Kenapa  garam?

Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga  adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan, mengikut Dr,  dihospital-hospital, the first line of treatment for poisoning adalah  dengan memberi Sodium Chloride,iaitu GARAM.Garam juga dapat menghalang  sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin menggangu  manusia.

No comments: