Pages

Tuesday, October 12, 2010

Laksa Penang....my family members favourite but not me....

At last aku belajar jugak macam mana prepare laksa penang...salah satu menu favorite family aku...just aku sorang je yang tak makan...yang lain memang hantu laksa...actually dah lama nak try buat tapi baru last 2 weeks berkesempatan belajar from my MIL...thanks...

sebelum aku terlupa di kemudian hari baik cepat2 catat kat sini.... biasa la nnt kalau dah lama2 lupa...sbb nnt banyak lagi resepi yang nak belajar....

Laksa Penang....
Bahan-bahannya:
Ikan kembung/Ikan sardin
Laksa (selalu guna laksa beras eka..sbb hubby x suka laksa basah)
Sedikit belacan
Bawang besar
Bunga Kantan
Cili kering (blend)
Daun kesum
Asam keping
Garam dan bahan perisa kalau suka

Bahan-bahan hiasan
Timun
Telur rebus
Daun pudina
Cili besar dan cili padi
Bawang besar

Cara2nya;
1. Rebus ikan dgn sedikit garam, kemudian toskan ikan, simpan air rebusan untuk menyediakan kuah laksa
2. Asingkan isi ikan dengan tulang, blend isi ikan dan masukkan ke dalam air rebusan ikan tadi, blend tulang dan tapis ke dalam air rebusan tadi.
3. Blend cili kering dan belacan, kemudian campur ke dalam air rebusan tadi.
4. Masukkan bunga kantan, daun kesum dan asam keping.
5. Masak kuah laksa, masukkan garam dan bahan perisa...
6. Kalau guna laksa kering...rebus laksa hingga lembut..kadang2 tu rendam dulu pun boleh...

dah siap...simple kan...bolehlah hidangkan bersama bahan2 hiasan tadi...sorry yer tak ada gambar x sempat nak ambik..tetamu dah sampai..next time kalau buat lagi akan ditempekkan gambarnye yer...

ok..saya dah try...anda bila lagi???....selamat mencuba

No comments: